Het autojaar 2008, van concept naar productie

Wat mij opvalt is dat concept cars in een aantal gevallen radicaal gewijzigd worden wanneer de productie auto wordt ontworpen. Vergelijk bijvoorbeeld de Suzuki A-star Concept en de productieversie van de nieuwe Suzuki Alto. Hoewel je begrijpt dat de kans erg klein is dat het uiterlijk van de productieversie identiek is aan de concept car, valt de productieversie erg tegen. Zo ook de Toyota iQ, ik wil niet zozeer zeggen dat de productieversie lelijker is dan de concept car, maar je ziet dat de meer gewaagde en onderscheidende driehoekige koplampen van de concept car zijn vervangen door meer gewone koplampen. Jammer dat productieversies bijna een altijd minder mooi uiterlijk hebben dan de concept car.

Sowieso dacht ik dat autofabrikanten eens wat beter hun best moeten doen om mooiere auto’s te ontwerpen in het A- en B-segment. Naarmate je een goedkopere auto zoekt wordt het ook steeds moeilijker om een echt mooie auto te zoeken. Alleen de Fiat 500 en de Suzuki Swift vormen de positieve uitzonderingen. Niet dat de rest van het aanbod in het A- en B-segment lelijk is, maar het is wat saai. In de hogere prijsklassen is het veel makkelijker om een mooie auto te vinden.

Gelukkig kan het ook anders, het concept van de Fisker Karma is bijvoorbeeld nauwelijks gewijzigd voor de productieversie. Hopelijk zal ook zo min mogelijk veranderd worden aan deze concept cars uit 2008, waarvan het merendeel in de komende jaren zo goed als zeker in productie gaat:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *