Proefrit Škoda Octavia

Vandaag heb ik een proefrit gemaakt met de nieuwe Škoda Octavia, ik heb de Combi (stationwagon) uitvoering gereden met een 1.8 TSI motor en DSG-transmissie. Ik moest hiervoor een half uur naar Leusden rijden, omdat de dealers die dichter in de buurt lagen geen model met DSG-transmissie beschikbaar hadden. Het was een half uur rijden, en ik had de routebeschrijving van Google Maps genoteerd. De route was redelijk simpel, de A2, de A27 en de A28 nemen en dan afslag 6 naar Leusden-Zuid. Ik was verder niet bekend met Leusden, maar ik ben verder niet verdwaald omdat ik de kaart van Google Maps goed onthouden had. Ik heb tijdens de proefrit zowel over een landweg als de snelweg gereden.

Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik neem aan dat ik de Elegance uitvoering gereden heb. Bij het instappen blijken de stoelen en het interieur goed te zijn. Op het dashboard is een touchscreen gemonteerd om van alles te bedienen. Toen ik eenmaal ging rijden viel op dat de DSG-transmissie echt geweldig is, je merkt niet dat er geschakeld wordt, en in combinatie met de 1.8 TSI kan snel worden geaccelereerd. Zeker op de snelweg tijdens een tussensprint toen ik snel wilde inhalen viel op dat het snelle auto is. De auto rijdt makkelijk en comfortabel, de motor maakt weinig herrie. Eenmaal weer terug bij de dealer bekeek ik eens de achterbank en de bagageruimte. Op de achterbank valt op dat er net genoeg beenruimte is, al zou dat beter zijn als ik de bestuurdersstoel wat beter had afgestelt en meer naar voren had geschoven. De bagageruimte is fors, en de achterbank is ook neer te klappen. Ondanks dat het een zeer goede auto is vraag ik mij echter af wat de meerwaarde is vergeleken met de Volkswagen Golf en de Volkswagen Golf Variant? Škoda is immers onderdeel van VAG. De Golf en Octavia hebben beide dezelfde motoren en DSG-transmissie. De Octavia (de gewone, niet de Combi) is dan wel net wat groter dan de Golf en lijkt wat vorm betreft meer op een sedan, maar de verschillen zijn op papier maar klein.

Met de Škoda Superb heeft Škoda wél een model in handen waarmee zij zich onderscheidt. Dit model stond in de showroom en heb ik goed bekeken. Een Superb die al voor minder dan € 26.000 te krijgen is biedt ongeveer evenveel ruimte als een (verlengde) Audi A8 of BMW 7 serie die zo rond de € 100.000 kosten, aldus de verkoper. De Superb biedt gigantisch veel beenruimte en is een erg grote auto. Deze auto biedt voor de prijs zeer veel waar voor het geld. Er is echter wel sprake van een afknapper, het dak loopt te steil af. Toen ik met mijn 1,90 meter – bovengemiddeld, maar niet uitzonderlijk natuurlijk – op de achterbank plaatsnam werd mijn geweldige kapsel geplet door het plafond! Erg jammer, maar ondanks dat nadeel een zeer interessante auto.

Inmiddels heeft VAG common rail dieselmotoren geïntroduceerd als opvolger voor de oude pompverstuiver dieselmotoren. Škoda heeft echter nog maar een common rail motor in de aanbieding voor de Superb, de 2.0 TDI die 125 kW levert. Alle andere motoren voor de Octavia en de Superb zijn nog de oude pompverstuivers, dus het is voor degenen die geïnteresseerd zijn in een dieselmotor beter om nog even te wachten. De extra zuinige Greenline uitvoering is helaas enkel te krijgen met een handmatige transmissie. Dat is raar, want bij de benzineversies van de Superb is het verbruik identiek voor de handmatige transmissie en de DSG-transmissie. In combinatie met de topdiesel van 125 kW verbruikt de DSG-transmissie maar 0,1 liter extra, en bij de Octavia’s met benzinemotoren is de DSG-transmissie net iets zuiniger dan de handmatige transmissie. Misschien dat het iets te maken heeft met het verschil tussen de DSG-transmissie met zeven versnellingen (welke zuiniger is) en die met zes versnellingen?

Ik wil nog meer proefritten maken, de Fiat Bravo en de Fiat 500 zijn de volgende auto’s die ik wil rijden.

Eén gedachte over “Proefrit Škoda Octavia”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *