Proefrit Toyota Prius

Een aantal weken geleden heb ik een proefrit gemaakt in de nieuwe Toyota Prius. Ik ben erg onder de indruk, het head-up display is erg fijn, de stoelen zaten goed, de auto is erg stil, en kan enkel elektrisch kunnen rijden op lagere snelheden. Wel was het uitgebreide instrumentarium op het dashboard was overweldigend, maar dat zou je wel kunnen leren begrijpen. Het uiterlijk is sterk verbeterd, hoewel het nog steeds geen mooie auto is, vind ik de nieuwe Prius geen lelijke auto meer zoals de vorige generatie.

De enige grote misser werd mij duidelijk op de achterbank. De beenruimte is daar goed, maar door de te steil aflopende daklijn raakte mijn haar het plafond. Toen ik dat opmerkte vertelde de verkoper bij de dealer mij dat de Prius waar ik op de achterbank had plaatsgenomen het zonnedak als optie had, en dat het plafond daarom lager was. In een auto zonder het zonnedak bleek de hoofdruimte net acceptabel te zijn, maar ik ben met 1,90 meter echt niet zeldzaam in Nederland. Mensen die 5 centimeter langer zouden zijn zouden een erg onaangename rit beleven door het gebrek aan hoofdruimte. Ik merkte eerder op mijn weblog hetzelfde op over de Škoda Superb, ik vind het erg vreemd dat er bij het ontwerp van deze auto’s totaal geen rekening is gehouden met langere mensen. Ik geloof dat het steil aflopende dak iets te maken zal hebben met het bereiken van de lage weerstandscoëfficient van de Prius, maar vanuit een praktisch oogpunt zou het beter zijn geweest als het dak niet stijl zou aflopen maar gevormd was zoals normale hatchbacks. zoals bijvoorbeeld de Golf.

Laten we eens even een blik werpen op de specificaties. De basisuitvoering is goed geprijsd op 25 mille (nee, ik hou niet van de werkelijke psychologisch manipulerende prijs van € 24.990). Ook is deze behoorlijk compleet, een wereld van verschil met Volkswagen dat de goedkopere uitvoeringen van bijvoorbeeld de Golf niet eens standaard levert met een radio. Als je een Volkswagen Golf Trendline met 1.4 TSI en DSG vergelijkt met de goedkoopste uitvoering van de Prius (beiden kosten nagenoeg hetzelfde) op de CarBase van Autoweek, zal je zien dat de Prius – op papier althans – wint van de Golf.

Het enige wat ik echt vind missen op de standaarduitvoering is cruise control. Gelukkig is dat een optie van € 189. Het is echter jammer dat de adaptieve cruise control alleen mogelijk is op de duurste uitvoering. Het geïntegreerde navigatiesysteem, wat ik ook goed vond, is standaard op de op een na duurste uitvoering. Het is ook een optie vanaf de op een na goedkoopste uitvoering voor € 1.150, al weet ik niet of dat hetzelfde is als het navigatiesysteem dat standaard is op de duurdere uitvoering. Wat mij opvalt is dat de geïntegreerde navigatiesystemen wel erg duur zijn in vergelijking met de los verkrijgbare navigatiesystemen die je voor minder dan € 200 kunt krijgen. En dat is niet alleen zo bij Toyota, maar bij ongeveer alle autofabrikanten. Vragen ze extra veel voor opties, of is de kostprijs echt substantiëel hoger?

Ik zou de op een na goedkoopste uitvoering kiezen en het navigatiesysteem als optie er bij nemen. Het liefst zou ik natuurlijk de duurste uitvoering hebben vanwege de adaptieve cruise control, maar € 10.000 extra tegenover de basisuitvoering is wel erg veel geld.

Ik had trouwens ook een proefrit gemaakt met de Toyota Urban Cruiser, maar dat was een ramp. Het koppelingspedaal in die auto was voor mij totaal niet te peilen en de auto was ontelbaar veel keren afgeslagen omdat ik mij blijkbaar niet kon aanpassen aan het koppelingspedaal. Het irriteerde mij zo veel dat ik nauwelijks op de andere aspecten van de auto heb gelet. Het schijnt dat ik niet de enigste ben met dat probleem. Het is heus niet zo dat ik teveel gewend ben geraakt aan de Citroën C8 met automaat, ik kan prima rijden in een Golf Plus en een oudere Opel Corsa met handbak.

Eén gedachte over “Proefrit Toyota Prius”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *