Proefrit Mazda 6

Te lang heb ik niet mijn weblog bijgehouden. Ik begin door over auto’s te schrijven. Om te beginnen, de Opel Corsa is al een paar weken/maanden geleden vervangen door een Daihatsu Cuore, een beslissing van mijn vader en moeder waar mijn adviezen zeker een rol in hebben gespeeld. In mijn ervaring blijft het net zo positief als na de proefrit, het is de ruimste auto in zijn klasse, of althans, gebruikt de beschikbare ruimte het meest efficiënt en de auto is rap en zuinig.

Ook is mijn vader aan het nadenken over welke auto hij straks gaat kopen om zijn auto te vervangen. Een paar maanden geleden heeft hij de Citroën C8 verkocht, en nu rijdt hij in een Mercedes-Benz C 200 CDI sedan met automaat uit 2003 die hij van de zaak voorlopig mag gebruiken. Dat is ook een fijne auto om mee te rijden. Hij is van plan om ergens in de komende maanden een auto privé te kopen of te leasen, en ik denk natuurlijk actief mee welke auto dat zou kunnen zijn. Daar ga ik de volgende post aan wijden.

Eerst ga ik het hebben over de proefrit die ik heb gemaakt in de Mazda 6, inmiddels ook al weer een paar weken geleden. Het begon toen ik in de CarBase van AutoWeek wat auto’s bekeek, ik kreeg toen een pop-up voor mijn neus met de vraag ‘mogen wij u een proefrit aanbieden?’. Vervolgens kan je drie auto’s opgeven en je gegevens invoeren. Tsja, waarom ook niet, dacht ik, zeker omdat er gekozen kon worden uit een paar dure auto’s (een Audi TT), waarvan je als 23-jarige niet verwacht dat je er een proefrit mee mag maken als je bij de dealer binnenstapt. Maanden geleden had ik hetzelfde al eens gedaan toen ik ook deze pop-up zag. Ik kan me herinneren dat ik toen een Audi Q7 koos, maar ik heb nooit meer wat gehoord van Audi. Blijkbaar ben ik niet de enige die nooit meer wat hoort na een aanvraag voor een proefrit.

De laatste keer koos ik dus voor een Mazda 6, een Mazda MX-5 en een Mercedes-Benz C-klasse (ik ben benieuwd hoe de nieuwste versie verschilt van de oudere generatie die mijn pa nu rijdt). Van Mercedes-Benz heb ik nooit wat gehoord. Ik begrijp dat proefritten geld kosten en dat een 23-jarige zoals ik niet snel een C-klasse zal kopen. Alhoewel dat natuurlijk niet zo simpel is vanwege de waarde van mond-op-mond reclame, mijn weblog, en mijn advies aan mijn vader. Maar als je dat soort mensen geen proefrit wil geven, moet je niet er niet mee gaan adverteren via pop-ups die iedere willekeurige bezoeker van de CarBase voor zijn kiezen krijgt, en je kan tenminste communiceren dat je de belangstellende geen proefrit kan of wilt laten maken. Foei, Mercedes-Benz en Audi. Bij Mazda werd mijn aanvraag wel serieus behandeld, al fronste ik mijn wenkbrauwen toen ik e-mails ontving die interne communicatie van Mazda Nederland leken te zijn. De inhoud van de e-mails was raar, ‘Proefrit aanvraag Autoweek, direct behandelen’ gevold door ‘Intrekken: Proefrit aanvraag Autoweek, direct behandelen’. Toen ik die mensen een e-mail stuurde met de vraag wat er allemaal aan de hand was kreeg ik niet eens een antwoord.

Gelukkig kreeg ik daarna wel een e-mail van een Mazda dealer met de vraag in wat voor uitvoering ik precies wilde rijden en wanneer. Later bleek wel, blijkbaar ook tot verrassing van de dealer zelf, dat Mazda Nederland, dat de dealer alleen de auto kon lenen als de klant vrijwel zeker de auto koopt. Rare logica van Mazda Nederland, voordat ik kan bepalen of ik een auto wil kopen zou ik er toch eerst wel een proefrit in willen maken! De MX-5 ging dus niet door, de 6 wel.

Als ik het goed heb reed ik in de Mazda 6 2.0 CiTD Business+ uitvoering, zoals de naam al zegt een 2 liter diesel met handbak. Ik had de sedan, maar in de showroom heb ik ook de stationwagen versie gezien, die was erg ruim. De uitvoering die ik had is de duurste met 2.0 diesel, alleen de 2.2 diesel staat daar boven. Deze uitvoering had dan ook alle gadgets, zoals een navigatiesysteem. Het interieur was niet lelijk, maar ik was er niet van onder de indruk omdat het niet zo mooi was, het materiaalgebruik had beter gekund. Ik gebruik dan de interieurs van Volkswagen als referentie, die vind ik er wel goed uitzien. Wat mij wel direct opviel en wat ik erg nuttig vond is dat de cruise control met knoppen op het stuur te bedienen is. In de Citroën C8 is het veel omslachtiger met het een schakelaar en knoppen die aan de hendel zitten links achter het stuur. In de C-klasse van mijn pa ben ik er nog niet achter gekomen, maar daar is de cruise control ook niet zo simpel te bedienen. Weliswaar had ik de cruise control niet gebruikt in de 6 omdat tijdens de proefrit niet de beschikking had over een rustig stuk snelweg.

De motor is fijn, hij levert misschien niet bovengemiddeld veel vermogen met 140 pk, maar dat lag meer aan het karakter. De auto stuurt ook fijn, al kan ik daar niet zo gedetailleerd op ingaan omdat het alweer een paar weken geleden is sinds ik de proefrit maakte, dus mijn ervaring van de 6 is helaas al wat weggeëbd. Het is dus een goede auto, maar hoe deze auto zich verhoudt tot de concurrentie in het D-segment is de belangrijkere vraag. Probleem voor de 6 is dat Mazda nog niet aan downsizing heeft gedaan dus de motoren zijn minder zuinig dan de concurrentie. De prijs is vergelijkbaar met de concurrentie, maar de 6 moet ook een meer geraffineerde automatische transmissie missen zoals de CVT van de Toyota Avensis of de DSG van Volkswagen. En als je de Mazda 6 1.8 Touring (handbak) naast de Toyota Avensis 1.8 VVT-i Comfort  (CVT) legt in de Carbase, zie je dat de Avensis een paar honderd goedkoper is (€ 27.590), een automaat heeft, meer vermogen heeft (147 versus 120 pk), een fractie minder verbruikt, meer vermogen heeft en sneller accelereert. De 6 heeft alleen een voordeel in uitrusting. De goedkoopste 6 met een 5-traps automaat kost gelijk al weer € 32.000.

Mazda is wel hard aan het werk met nieuwe technologie blijkbaar, zo zijn ze van plan om ook hybride te gaan, komen er nieuwe motoren en transmissies aan en beweren ze dat de nieuwe MX-5 een grote prestatie zal neerzetten. Ik ben benieuwd, maar daar zijn ze echter wel aan de late kant mee. Andere fabrikanten, zoals Volkswagen (DSG, downsizing), Honda en Toyota (hybrides) en Fiat (tweecylinder moter) zijn sneller met innoveren en ook het daadwerkelijk op de markt brengen van innovaties. Op papier winnen de Toyota Avensis en de Volkswagen Passat het van de Mazda 6. Wanneer ik echter een mooie auto zou willen kopen, dan zou ik zeker voor de 6 gaan. Het is de mooiste auto in het D-segment. Jammer dat Mazda het ontwerp niet heeft doorgetrokken naar de nieuwe Mazda 3, die heeft nu net zo’n gigantisch grote lelijke muil zoals een aantal Peugeot’s die ook hebben.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven