Blender leren en een open source game creëren

Sinds de broncode van Quake 3 werd vrijgegeven onder de GPL en mensen hun drastisch verbeterde Quake 3 engines – waarvan XreaL op dit moment het meest spectaculair is – op het Internet gingen publiceren heb ik al langere tijd plannen om een open source game te creëren. Wanneer mijn plannen daarvoor meer gevorderd zijn zal ik daar op dit weblog nog eens op terug komen, maar het komt er op naar dat voor het ontwikkelen van een dergelijke game bepaalde vaardigheden nodig zijn. Ik ben al bekend met level design, maar voor een game moeten er ook 3D modellen van bijvoorbeeld personages en wapens gemodelleerd en geanimeerd worden.

Blender is de bekendste open source software die voor die doeleinden gebruikt kan worden. Het is gratis en beschikbaar voor meerdere besturingssystemen, en de kracht van deze applicatie is ruimschoots bewezen door middel van de productie van de film Elephant’s Dream met Blender. Je hebt wel aardig wat voorkennis nodig voordat je Blender effectief kunt gebruiken, en daarom heb ik besloten het boek Essential Blender te kopen. Het zal nog wel even duren voordat mijn vaardigheden met Blender een adequaat niveau bereiken, maar tot zover ben ik erg te spreken over dit boek. Zolang de Engelse taal geen probleem is, zal je merken dat het boek goed geschreven is en de materie goed uitlegt aan mensen voor wie 3D creatie nieuw is. Blender biedt zo gigantisch veel mogelijkheden en het is open source en gratis, het is een geweldig project.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *