Beide tentamens gehaald, traag nakijken bij de UU

De laatste weken heb ik in spanning afgewacht op mijn tentamenresultaten van het eerste blok (vier blokken in totaal) van dit jaar. Ik heb veel langer moeten wachten dan de termijn van 10 werkdagen die geldt voor het bekendmaken van resultaten, op 4 en 6 november had ik respectievelijk de tentamens Inleiding Organisatie, Beleid en Management (IOBM) en Militaire Geschiedenis (MG) afgelegd.  In het studenteninformatiesysteem OSIRIS wat de Universiteit Utrecht gebruikt werden mijn resultaten op 24 november en 28 november voor respectievelijk IOBM en MG bekendgemaakt. Dat is respectievelijk 14 en 16 werkdagen.

De resultaten die ik heb behaald voor de tentamens zijn een 5,7 voor IOBM en een 6,5 voor MG. Het resultaat voor MG is opgebouwd uit een beoordeling voor een essay dat voor 25% telt en het tentamen dat voor 75% telt, ik had een 8 voor het essay behaald en een 5,8 voor het tentamen.

Ik heb twee visies op zelfevaluatie. Enerzijds ben ik heel tevreden dat ik beide tentamens heb gehaald. Volgens de efficiëntievisie is een 5,5 het best haalbare resultaat (als cum laude afstuderen geen doel is, uiteraard), want dan is een voldoende resultaat behaald met een minimum aan inzet.

En mijn inzet was inderdaad nihil, hoewel ik bijna alle hoorcolleges bijwoon zoals bij iedere cursus, heb ik de boeken nauwelijks opengeslagen. Gelukkig gingen de tentamenvragen voor een belangrijk deel over een managementgoeroe, Mintzberg. Ik had al een boek van hem gelezen tijdens mijn HBO-opleiding Bestuurskunde, de inhoud daarvan wist ik nog prima te herinneren en zo kon ik de vragen goed beantwoorden. Daarnaast had ik een van de boeken die behandeld werden bij deze cursus al gebruikt tijdens mijn voorgaande twee studies Bestuurskunde.

Voor MG had ik meer tijd besteed, tijdens mijn verblijf als proefpersoon heb ik aardig wat literatuur gelezen. Voor MG werd echter ook een ongezonde hoeveelheid aan readers voorgeschreven, die heb ik grotendeels links laten liggen. Uiteindelijk wist ik twee of drie vragen niet goed te beantwoorden omdat ik die readers niet had gelezen, maar ik had dus beter verwacht dan een 5,8.

Waarom zou je een 10 als resultaat halen als 5,5 ook genoeg is? Ik kan me niet voorstellen dat werkgevers behaalde tentamenresultaten zo zwaar laten meespelen bij het beoordelen van sollicitanten. Eigenlijk is er nauwelijks motivatie om zo hoog mogelijke tentamenresultaten te behalen. Meer vrije tijd is juist een goede motivatie voor een zo minimale inzet als mogelijk. Als je het rendement berekent door het resultaat dat is behaald voor de cursus te delen door de tijd die is besteed aan de cursus, dan heeft iemand met een 5,5 die zich nauwelijks heeft ingezet een hoger rendement behaald dan iemand die een hoger resultaat heeft behaald maar daar relatief harder voor moet werken. Eigenlijk ben ik dus een betere student dan de studenten die moeten ploeteren voor een hoger resultaat.

Aan de andere kant hanteer ik de perfectionismevisie. Eigenlijk vind ik het beschamend dat ik zulke lage resultaten heb behaald, en dat ik nauwelijks productief ben geweest. Mijn eeuwige goede voornemen is dan ook weer om dit blok beter te presteren.

De cursus The Eighteenth Century nodigt daar echter niet toe uit. Ik had echter een contextcursus nodig, en deze cursus leek mij de beste keuze van de slechtsten. Britse literatuur bestuderen uit de achtiende eeuw is voor mij pure tijdverspilling, maar het is natuurlijk ook mijn eigen schuld omdat ik er voor koos om Geschiedenis te gaan studeren. Gelukkig is de tweede cursus van de minor Bestuurs- en Organisatiewetenschappen, Management van Organisaties, wel de moeite waard. De hoorcolleges worden verzorgd door een goede docent, en de gastsprekers die iedere week aan bod komen kan ik erg waarderen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *