Een half uur staan in de trein

Gisteren stond ik, nadat ik de op de universiteit een tentamen had afgelegd, op Rotterdam Alexander te wachten op de Intercity naar Utrecht Centraal om weer naar huis te reizen. Helaas zat de trein zo vol dat er geen zitplaatsen meer beschikbaar waren in de tweede klas. Dus moest ik en veel andere passagiers maar gaan staan. Het vervelende is dat dit een structureel probleem in het spitsuur zo rond vijf uur is op dit traject, ik zie het al gebeuren sinds ik in september met mijn opleiding begon. Waar ik mij echter gigantisch kwaad om maak is dat er genoeg plaats is in de eerste klas. De NS zou de eerste klas er eens uit moeten slopen, dan zou er genoeg plaats zijn voor tweedeklas reizigers. Of gewoon voor meer capaciteit zorgen, waar de NS volgens de klantenservice mee bezig is. In die overvolle treinen heb ik nog nooit een conducteur gezien, hoewel ik het liever niet doe zal ik de volgende keer misschien een eersteklas plaats gebruiken.

De privatisatie van de NS doet mij zelfs als VVD’er toch wel twijfelen of privatisatie wel in alle gevallen zo verstandig is. Als je moet staan in de trein is het take it or leave it, want de NS heeft geen concurrentie, de reizigers betalen dus toch wel. Concurrentie op dezelfde spoorweg zou natuurlijk praktisch niet mogelijk zijn. Misschien dat de NS hoogstens de concessie van het rijk zou kwijt kunnen raken, maar dan zouden ze het wel erg bont moeten maken. Het rijk is als aandeelhouder in de NS te soft mijns inziens.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven