De zoektocht naar nieuwe fietsen

In mijn vorige post schreef ik waarom wij een elektrische bakfiets hebben gekocht, de Gazelle Makki. Voor degenen die ook een elektrische bakfiets zoeken en een budget hebben van rond de € 5.000 kan ik deze bakfiets van harte aanbevelen. Vergelijken met een Urban Arrow Family heeft de Makki een riem in plaats van een ketting (minder onderhoud en gaat langer mee), is de achterdrager standaard aanwezig en is de vering beter. De bak waar de kinderen in zitten lijkt ook iets breder en de kinderen kunnen er zelf in klimmen. Qua prijs is de Makki ook iets voordeliger dan de Family. Wat ook meespeelde is dat de Makki de winnaar is in de categorie bakfietsen van de AD Fietstest uit 2021.

Ik schreef dat ik naast de bakfiets ook op zoek was naar een elektrische stadsfiets voor Stephanie. Inmiddels twijfelt zij en heeft zij besloten om voorlopig toch de auto te blijven gebruiken voor woon-werkverkeer. Toch wil ik graag reflecteren op de criteria die ik hanteerde in mijn zoektocht. Het ontwerp moet er goed uitzien, maar de fiets moet ook praktisch zijn. De batterij moet dus geïntegreerd zijn in het frame, de koplamp moet geïntegreerd zijn in het frame (een koplamp die los van het frame is gemonteerd beschadigt makkelijker in een fietsenrek en ziet er minder mooi uit), er moet riemaandrijving zijn en tenslotte ook een achterdrager.

Veel elektrische fietsen vallen dan af omdat ze een batterij op de achterdrager hebben. Veel ontwerpen vind ik in het algemeen ook erg lelijk. Als ik mij laat leiden door de winnaars van de AD Fietstest kom ik uiteindelijk uit op twee fietsen: de Decatt Zoom voor € 2.650 en de Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt voor € 3.700. Zowel Decatt als Gazelle zijn Nederlands.

De Decatt voldoet perfect aan alle criteria en is ook nog redelijk betaalbaar. Het enige lastige is dat er voor deze fiets maar drie fysieke verkooppunten zijn in Nederland. Lastig als je een testrit wilt en potentiëel een probleem bij garantiekwesties of groter onderhoud. De Gazelle zou daarom mogelijk een veiligere keuze zijn omdat onze lokale fietsenmaker deze verkoopt. Onze fietsenmaker zou dus meer mogelijkheden hebben om problemen met die fiets op te lossen. Het ontwerp van de Gazelle ziet er goed uit, maar het valt op dat de koplamp op het stuur is bevestigd. Hoewel dit een onconventionele keuze is ziet dat er toch stijlvol uit. Maar vergeleken met de Decatt lijkt de extreme meerprijs van de Gazelle niet te rechtvaardigen. Ik zie namelijk niet zo veel verschillen tussen de twee fietsen in functionaliteit en kwaliteit.

Ik heb ook gekeken naar de fietsen van VanMoof. Over de S3 heb ik recensies gelezen die minder prijzend waren. Het is maar de vraag in hoeverre VanMoof de problemen heeft opgelost met hun nieuwste fiets, de S5. Wel denk ik dat het de mooiste elektrische fiets is, met zijn minimalistische ontwerp. Op een prijspunt van € 2.500 zou ik echter wel een riemaandrijving verwachten. Het gebrek daar aan is nog overkomelijk, maar een achterdrager die standaard ontbreekt maakt de casus voor deze fiets nog lastiger. Stel je maar voor hoeveel zweet er op je rug staat als je op een warme dag een rugzak de hele tijd op je rug moet dragen. Een achterdrager is wel verkrijgbaar als accessoire voor € 60, maar daar kan bijvoorbeeld geen kinderstoel op. Het grootste probleem van deze fiets is wellicht dat de batterij niet uitneembaar is. Dan wordt het echt een lastig verhaal als je deze fiets niet dichtbij een stopcontact kunt stallen. Ten slotte kan onderhoud blijkbaar alleen worden uitgevoerd door een beperkt aantal VanMoof verkooppunten.

Voor mijzelf wil ik mijn gewone stadsfiets, een Gazelle Paris C7 uit 2016, binnenkort ook vervangen door een nieuwe niet-elektrische stadsfiets. Dat wordt de Union Lite, welke voor € 1.000 te koop is. Het valt mij dan toch wel op dat het prijsverschil met elektrische fietsen nog zo groot is. De Union Lite heeft net als de eerder genoemde fietsen ook een riemaandrijving, terwijl mijn huidige fiets een ketting heeft. Ik ben ook erg gecharmeerd van het minimalistische ontwerp van deze fiets, welke ook verlichting heeft die mooi in het frame is geïntegreerd. Het feit dat zowel de koplamp als het achterlicht allebei op de naafdynamo werken is een van de belangrijkste redenen om deze fiets te kopen. Ik ben het gedoe met het vervangen van de batterijen voor het achterlicht zat, zeker in de wintermaanden. Ik wordt dan iets te vaak verrast door batterijen die sneller leeg zijn dan ik had verwacht. Dat komt mijn veiligheid in het verkeer niet ten goede.

Toch heb ik wat beperkte kritiek op de ontwerpkeuzes van deze fiets. Er kan geen kinderstoel op de achterdrager en het maximale gewicht van de achterdrager is maar 15 kilo (net als bij de VanMoof S3). Een veel goedkopere Gazelle Espirit biedt voor een prijs van € 550 al een achterdrager die 25 kilo kan hebben en wél een kinderstoel accepteert. Merkwaardig genoeg is diezelfde Espirit ook iets lichter dan de Lite, 16,9 kilo tegen 18,4 kilo. Ik zou juist verwachten dat de duurdere Lite lichter zou zijn omdat die in de markt wordt gezet als minimalistisch. En de Espirit heeft dan ook een koplamp die geïntegreerd is in het frame én een achterlicht dat op de naafdynamo werkt. De enige reden om toch voor de Union te gaan is dan de riemaandrijving.

Ik heb uiteindelijk besloten om begin juni de Lite kopen. Ik heb het geluk dat mijn werkgever, het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenhied, € 500 bijdraagt voor de aankoop van een fiets voor woon-werkverkeer. De overige € 500 kan ik betalen met mijn Individueel Keuze Budget van mijn werkgever, wat wordt ingehouden van mijn bruto salaris. Zo bespaar ik € 235 aan inkomstenbelasting. Als ik mijn oude Gazelle Paris C7 dan voor meer dan € 265 kan verkopen, verdien ik zelfs aan mijn nieuwe fiets!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.