Enemy Territory: Quake Wars en Insurgency

Eind september/begin oktober is Enemy Territory: Quake Wars gereleased. Ik heb het voor een zeer lage prijs van € 28 bij Play.com gekocht. Deze game is echt een genot, het is een soort kruising tussen Wolfenstein: Enemy Territory en Battlefield 2. Wat bleef uit W:ET is de gameplay die sterk is georiënteerd op teamplay en objectives, en het bevat elementen uit BF2 zoals de ruime, open omgevingen en de voertuigen. Beide games hadden ook verschillende klassen met elk een eigen rol die spelers konden kiezen. De verschillende klassen (soldier, medic, engineer, field ops, covert ops) uit W:ET zijn gebleven.

ET:QW overtreft beide games. Op de een of andere manier was ik niet zo’n fan van W:ET, ik weet niet zo goed uit te leggen waarom. In BF2 vond ik het altijd zo jammer dat jouw team kansloos was als de andere partij veel betere spelers had die erg goed waren met vliegtuigen en helikopters. De voertuigen domineerden BF2, en het overnemen van de checkpoints van de tegenpartij was ook niet echt spannend. In ET:QW is het toch zo veel beter uitgewerkt, voertuigen domineren helemaal niet, en de verschillen tussen de teams zijn zo groot dat de teams echt asymmetrisch mogen worden genoemd. Ook moet de ene partij objectives uitvoeren om te winnen (een brug bouwen, escorteren, iets stelen) en moet de andere partij dat voorkomen, en dat maakt het ook veel leuker.

Wel is het niet een game die je zomaar even speelt, je moet weten wat je moet doen (ET:QW maakt dit gelukkig wel redelijk makkelijk door de speler objectives te geven) en je moet ook goed samenwerken, juist door de verschillen in de classes kan een speler niet alles zelf doen. Maar zodra je het snapt is dit echt een geweldige game, veel leuker dan BF2.

Dan is er nog een mod voor Half Life 2 die ik ook erg weet te waarderen, Insurgency. Dit is mod die gaat over de Irak oorlog van dit moment, en in deze mod kan je zowel aan de zijde van de insurgents als de Amerikanen spelen. Wel is dit een mod die zoveel mogelijk realisme nastreeft, een schot is al dodelijk, dus ook deze mod vergt wat geduld. Ook dit is weer zo’n mod waar keihard aan gewerkt is en totaal niet op Half Life 2 lijkt, het team achter deze mod heeft erg goed werk geleverd. De huidige versie, beta 1, was nog niet echt gefinetuned, maar binnenkort is beta 2 af, wat een betere ervaring zou moeten opleveren.

3 gedachtes op “Enemy Territory: Quake Wars en Insurgency”

  1. over ETQW: precies wat ik had!
    je hebt echt gelijk

    @ insurgency: goeie mod, je moet eigenlijk ook de prject reality mod proberen voor battlefield 2, want het is hetzelfde principe alleen iets uitgebreider…

    the dude

  2. Bedankt voor je reactie the dude, leuk om te zien dat er toch mensen zijn die mijn weblog lezen en reageren na al mijn vele posts die nog geen reacties hebben ontvangen. Hoe heb je mijn weblog eigenlijk gevonden?

    Project Reality heb ik ook aardig wat uren gespeeld, ik vind het een van de beste mods voor BF2 samen met Point of Existence 2 (en misschien ook Forgotten Hope 2 wanneer dat eindelijk eens uitgebracht word). Het extra realisme in Project Reality is een welkome verbetering van de gameplay wat mij betreft, maar het is erg jammer dat de wachttijden voor het respawnen soms zo buitensporig lang zijn. Ik heb het al een tijd niet meer gespeeld, maar misschien zal ik binnenkort weer eens de nieuwste versie van Project Reality uitproberen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *