De Belastingdienst: niet leuker en ook niet makkelijker

Sinds ik in Utrecht Geschiedenis studeer ben ik vertrokken uit mijn kamer in Rotterdam, en heb ik dus mijn huurtoeslag opgezegd. Dat ging ik echter niet zo makkelijk bij de Belastingdienst.

Ik bezocht de website van de Belastingdienst die informatie geeft over de toeslagen die de Belastingdienst uitkeert. In onze moderne tijd heeft de Belastingdienst gelukkig software om aanvragen en wijzigingen van toeslagen via het Internet te versturen. Helaas zijn er dus verschillende applicaties voor de jaren 2007 en 2008, en ook nog verschillende applicaties voor de verschillende toeslagen. De Belastingdienst biedt de applicaties gelukkig aan voor zowel Windows, Mac OS en Linux. Een pluspunt voor de Belastingdienst, maar helaas gebruikt de applicatie voor Linux niet de meest recente widget toolkit voor de gebruikersinterface; in Jip en Janneke taal, het uiterlijk van de applicatie is rommelig,  de letters hebben lelijke kartelranden.

Maar waarom gebruikt de Belastingdienst eigenlijk niet één webapplicatie die werkt op alle besturingssystemen, voor alle toeslagen, voor zowel 2007 als 2008? Dat zou een stuk minder omslachtig zijn dan constant verschillende applicaties downloaden. De Postbank gebruikt ook een uitgebreide webapplicatie, Mijn Postbank.nl, waarmee ik al mijn bankzaken online kan regelen, op ieder besturingssysteem. Het werkt prima en het is ook veilig (als je slim bent en de scam e-mails die het voorzien op Postbank klanten weet te doorzien). De Belastingdienst loopt achter, en ik denk dat het niet geheel toevallig is dat de Postbank een commerciële bank is, en de Belastingdienst een overheidsorganisatie.

Wat wel vooruitgang is, is dat de Belastingdienst bij het verzenden van de aanvraag of wijziging met de applicaties DigiD gebruikt om de klant te identificeren. DigiD is een geweldig idee omdat iedereen zo met één inlogcode terecht kan bij alle overheidsorganisaties die via het Internet hun dienstverlening aanbieden. Hopelijk gaat de Belastingdienst hun dienstverlening nog verder verbeteren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *