Stageplaats bij gemeente Utrecht

Sinds 1 september ben ik gestart als stagiair bij de gemeente Utrecht, bij de Projectorganisatie Stationsgebied (POS) om precies te zijn. Ik mag een onderzoek verrichten naar de vraag hoe de samenwerking tussen de Jaarbeurs en de gemeente Utrecht zich ontwikkelde door de jaren heen uit bestuurlijk en stedelijk perspectief. Het onderzoek begint bij 1917, het jaar waarin de Jaarbeurs werd opgericht. Het onderzoek sluit dus precies aan bij de twee opleidingen die ik volg, Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschap (de laatste natuurlijk alleen als minor voorlopig, maar straks als master). Ik had mij geen betere stageplaats kunnen wensen. Deze stage zal tot 12 november duren, en als ik de studiepunten voor deze stage binnen heb zal ik er genoeg hebben om mijn bachelor aan te kunnen vragen.

Ik heb afgesproken dat ik 40 uur per week werk om aan de eisen te voldoen van mijn opleiding aan de stage. Een 40-urige werkweek eist wel wat… gewenning. Na acht werkdagen bevallen mijn collega’s mij goed. Het onderzoek zelf gaat niet van een leien dak. Bij voorgaande onderzoeken die ik uitvoerde tijdens de opleiding Geschiedenis heb ik voornamelijk secundaire literatuur gebruikt of primaire bronnen, zonder ooit het archief te hebben geraadpleegd. Voor dit onderzoek zal ik bijna alleen maar het archief moeten raadplegen. De informatie is ook nog eens verspreid over verschillende archieven. Het Utrechts Archief heeft een archief van de Jaarbeurs met informatie van het beleidsarchief dat ophoudt bij 1960 en van het uitvoeringsarchief dat ophoudt bij 1980. Het archief bevat 4.843 beschreven dossiers, en vanwege de tijdelijke huisvesting van het archief aan de Archimedeslaan in Utrecht is het helaas niet mogelijk om meer dan vijf archiefstukken per dag te reserveren. Waarschijnlijk zal maar een zeer beperkt deel van het archief relevant zijn voor mijn onderzoek, maar de beperking van vijf archiefstukken per dag maakt mijn onderzoek wat moeilijker uitvoerbaar. Het deel van het archief dat niet in handen is van het Utrechts Archief is waarschijnlijk nog in handen van de Jaarbeurs zelf. Daarnaast heeft de gemeente Utrecht en de POS zelf ook nog een archief.

Het gebruik van archieven, ook nog eens meerdere, maakt mijn werk er niet gemakkelijk op, maar het is wel een uitdaging. Ook zal ik mijn kennis op het gebied van Bestuurskunde en Organisatiewetenschap wat moeten opvijzelen om de samenwerking tussen de gemeente en de Jaarbeurs te analyseren, op dit moment heb ik daar nog niet zoveel kennis van. Ik had bijvoorbeeld een onderzoek gelezen van een andere stagiair die de samenwerking tussen de gemeente, Tivoli en SJU inzake het toekomstige Muziekpaleis onderzocht, en daar de conflictbenadering hanteerde om de samenwerking te analyseren. De exacte literatuurverwijzing die werd gegeven in het onderzoek weet ik even niet uit mijn hoofd, maar zie bijvoorbeeld [1,2]. Het onderzoek van die stagiair was zeer inspirerend om te lezen en een goed voorbeeld van hoe mijn eigen onderzoek zou moeten worden gepresenteerd, ook al is mijn onderzoek veel omvangrijker en verschilt het qua inhoud. Ik verwacht vergelijkbare kennis te moeten kunnen toepassen in mijn onderzoek. Ik al wel bekend met de toepassing van de procesbenadering [3] door de gemeente Utrecht in de samenwerking met haar partners om het stationsgebied te vernieuwen. Het Stationsgebied werd als voorbeeld aangedragen bij een college van de cursus Bestuurskunde die ik volgde als onderdeel van de minor van Bestuurs- en Organisatiewetenschap.

Referenties:

  1. P. Huguenin. Conflicthantering en onderhandelen: effectief handelen bij conflicten en tegenstellingen (2004) p. 61.
  2. J. Gerrichhauzen, A. Kampermann en F. Kluytmans. Interventies in organisatieverandering (1994) , p. 178.
  3. H. de Bruijn, E. ten Heuvelhof en R. in ’t Veld. Procesmanagement. Over procesontwerp en besluitvorming (2008).

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven