Nu het eerste jaar van de opleiding Geschiedenis aan de UU achter mij ligt, begint het interessant te worden in de laatste twee jaren van de bachelor. In tegenstelling tot het eerste jaar van de studie zijn er in de laatste twee jaren keuzemogelijkheden voor de te volgen cursussen. De keuzemogelijkheden worden echter wel beperkt door de eisen die de opleiding stelt aan het niveau en type van de te volgen cursussen. Een planning maken voor de keuzes is daarom niet eenvoudig. De inschrijvingsperiode voor de cursussen van het volgende studiejaar licht inmiddels al weer even achter ons, en na veel gepuzzel ben ik er uiteindelijk uitgekomen. Gelukkig was de studieadviseur, mevrouw Van Ruyven, erg behulpzaam bij het maken van keuzes. Zij verdient hulde.
Planning tweede jaar: 2008–2009 | ||
---|---|---|
Periode | Eerste cursus | Tweede cursus |
1 | Thema: Inleiding militaire geschiedenis (niveau 2) | Minor B&O: Organisatie, beleid, management (niveau 1) |
2 | Context: The Eighteenth Century (niveau 2) | Minor B&O: Management van organisaties (niveau 2) |
3 | Onderzoeksseminar 2 C (niveau 2) | Grondslagen Geschiedwetenschap (niveau 3) |
4 | Onderzoeksseminar 2 C (niveau 2) | Context: ? (bij voorkeur keuzecursus B&O) (niveau 3) |
In het tweede jaar zijn eigenlijk alleen de themacursus en de twee cursussen van de minor van Bestuurs- en Organisatiewetenschap een eigen keuze. De overige cursussen met uitzondering van de context cursussen zijn verplicht, je kan alleen kiezen wanneer je die cursussen gaat volgen. De keuze is erg beperkt wat betreft de context cursussen omdat er maar twee tot vier context cursussen op niveau 2 worden aangeboden gedurende alle periodes van het studiejaar.
De enige cursus die mij werkelijk interesseerde – cursuscode: WB1BD3022 – in de tweede periode was helaas niveau 1. Ik heb toen maar de beste van de slechtste gekozen, de keuzecursus “The Eighteenth Century” van de opleiding Engelse Taal en Cultuur. Erg jammer dat er zo weinig keuze is wat betreft de context cursus. Wanneer je echter geen geschikte context cursus op niveau 3 kan vinden, is het gelukkig mogelijk om de examencommissie te verzoeken om het tekort te compenseren in de profileringsruimte. Ik ga dat proberen en heb een voorkeur voor een cursus van B&O.
De cursus “Inleiding militaire geschiedenis” lijkt mij fascinerend, maar ik was onaangenaam verrast toen ik naar het rooster keek en zag dat deze cursus op donderdagavond van 20:00 tot 21:45 uur wordt gegeven. Met mijn reistijd ben ik dan ongeveer om 23:00 uur thuis. Fijn dat de deeltijd en voltijd studenten weer bij elkaar worden gegooid, al hoeft dat niet automatisch te betekenen dat de cursus daarom zo laat gegeven wordt.
Ik heb mij ingeschreven voor de minor van B&O omdat ik mij zo via een omweg alsnog bezig kan houden met de opleiding die mij werkelijk interesseert. De minor van B&O geeft ook toegang voor de masters van B&O, waar ik waarschijnlijk mijn heil ga zoeken. Ik zie erg naar het volgen van de minor B&O uit, want de opleiding staat in Utrecht zeer hoog aangeschreven als de beste van Nederland. De opleiding is kleinschalig en de bacheloropleiding hanteert ook selectie aan de poort. Nu geldt dat niet voor de minor, maar ik verwacht dat de kwaliteit van het minor programma ongeveer gelijk is.
Planning derde jaar: 2009–2010 | ||
---|---|---|
Periode | Eerste cursus | Tweede cursus |
1 | Casus: ? (niveau 3) | Stage (niveau 3) |
2 | Context: ? (niveau 3) | Stage (niveau 3) |
3 | Onderzoeksseminar 3: ? (niveau 3) | Minor B&O: Bestuurskunde (niveau 2) |
4 | Onderzoeksseminar 3: ? (niveau 3) | Minor B&O: Multidisciplinair kwalitatief onderzoek (niveau 3) |
Het derde en laatste jaar van de bachelor is wat verder weg, en omdat de cursussen die worden aangeboden kunnen veranderen aan het einde van het studiejaar 2008-2009, heeft het niet zoveel zin om de exacte cursus aan te wijzen die ik van plan ben te volgen. Wel weet ik natuurlijk wat voor soort cursus het moet zijn en op welk niveau.
Mijn keuze voor een stage zie ik als een zeer belangrijke en effectieve keuze. Zo kan ik werkervaring opdoen in plaats van constant literatuur lezen en essays of onderzoeken schrijven voor de opleiding. Ik zie mijzelf vooral als een denker wat betreft leertype en niet als een doener of toepasser, maar desondanks heeft studeren voor mij te weinig aantrekkingskracht. Dat ik in mijn stage de kans krijg om mijn vaardigheden te benutten voor de werkelijkheid zal een goede afwisseling zijn. Ook zal een stage op mijn CV waarschijnlijk in hoge waardering worden gehouden door potentiële werkgevers. Ik twijfelde geen minuut over de keuze voor een stage.
Ik ben benieuwd wat mijn medestudenten van het eerste jaar tijdens de rest van de bachelor gaan uitspoken. Omdat mijn weblog blijkbaar (nog) niet zo veel bekendheid geniet zal ik ze eens een e-mail sturen.
Yo Yo,
Ik moest noodgedwongen stoppen met de opleiding Geschiedenis, maar hierdoor heb ik wel mijn ideale studie gevonden. Ik gaat namelijk Oudheidkunde studeren in Amsterdam. Vorig jaar wist ik nog niet eens van het bestaan af. Een geluk bij een ongeluk dus.
Oudheidkunde is een studie volledig gericht op de periode 3000 v.Chr – 600 n.Chr. De opleiding is ook heel divers. Een beetje van het volgende: geschiedenis, archeologie, filosofie, religiegeschiedenis en een dode taal (Latijn, Grieks of spijkerschrift). In mijn geval wordt het Grieks, omdat ik me ook wil specialiseren in de Griekse periode.
Dat was het dus wel zo’n beetje. Ben benieuwd wat de rest allemaal doet / gaat doen.
Houdoe en tabee!
Sietz
beste alexander
ik ben zeer onder de indruk van je planning van de studie.
in elk geval gefeliciteerd met je 37,5 ECS;het was moeilijk genoeg dit jaar.
ik doe zelf militaire geschiedenis en achterkant internationale betrekkingen in blok 1;in blok 2 Onderzoeks seminar 1,het enige vak wat ik met een zware onvoldoende moet herhalen en grote ideologieen van de 19e en 20e eeuw;;bij de studie adviseur bleek dat het alle drie m.u.v.OS 1,profileringsvakken te zijn,ik bleek van het begrip casuscurssussen en academische context vakken niets begrepen te hebben.
in overleg met de studie adviseur schrijf ik me dan voor blok 3&4 alsnog correct in;
ik zie je wel op militaire geschiedenis en ben uiteraard vol bewondering over deze dooor jouw gemaakte website;
wellicht kun je mij nog eens helpen bij de ICT cursus, waar ik in het geheel niets van snap.
prettige zomervakantie toegewenst;wellicht kunnen we op vrijdag nog een keer afspreken in het militair hospitaal om te lunchen.
hidde bok
Hallo Allemaal,
Ik heb Europese integratie gehaalt bij de herkansing en eigentijds had ik al net (kantjeboord dat wel) gehaalt bij het eerste toetsmoment. Dat betekend dus dat ik alle 8 eerstejaarsvakken heb gehaalt!(ok, ik zal nu verder ophouden met opscheppen ;P ).
Ik ga vanzelfsprekend door met de bachelor. Mijn studieplanning ziet er ongeveer zo uit:
Blok 1: inleiding in de militaire geschiedenis + OS II A.
BLok 2: Dieren en Geschiedenis + OS II A.
Blok 3: Grondslagen Geschiedwetenschap + Internationale betrekkingen + Formation of etnic identities in the early Middele ages.
Blok 4: Ethiek, mensenrechten en rel. tolerantie + ?????
In het derde jaar wil ik graag een semester naar het buitenland maar ik heb nog geen flauw idee hoe of wat.
Groeten en succes gewenst met de rest van jullie studie,
Erik
Hee alexander
Ik ga toch verder volgend jaar, ben namelijk niet aangenomen:P op cons.
Verder ga ik oudheid, middeleeuwen en cultuurvakken doen dus ik denk dat ik je niet tegen kom,ik denk eigenlijk dat ik niemand tegenkom hahaha. Heerlijk dat je alles zelf mag kiezen! Bijna al mijn vakken horen alleen niet bij de studie gs…haha.
Een fijne vakans toegewenst! De zomervakanties zijn de mooiste weken van een mensenleven.
Gegroet
Madeleine
Hallo!
Ik heb ook al mijn vakjes gehaald, joehoe! Ik heb voor volgend jaar alleen de eerste twee blokken gekozen, namelijk: Cultuur en film geschiedenis in combinatie met godsbeelden over de hele wereld (dit is in blok 1) en hindoeïsme en boeddhisme in combinatie met een stukje filosofie (van socrates tot wittgenstein)–>Dit is dan in blok 2.
Voor alexander en hidde: veel succes met het tweede jaar van geschiedenis!
Voor Sietz: Ik hoop dat je nieuwe studie een groot succes wordt!
Voor Erik: Dankjewel voor je wijze raad over tentamenvragen! Veel succes en plezier volgend jaar!
Voor Madeleine: Nu moet je niet overdrijven over die vakantie hè 😉 Maar kom me maar eens opzoeken in het brabantse land.. dan gaan we samen cuijk en omgeving onveilig maken!
Voor Step: Veel plezier in Zuid-Afrika en we gaan jouw 21e verjaardag zeer grandioos vieren! Ai mate: we gaan in Dublin flink veel guinness wegwerken!
En voor de rest van alle lieve groepsgenootjes: Ik hoop dat ik jullie in goede gezondheid terug zie in september. Ik wens jullie een fijne vakantie en hopelijk tot spreeks!
Heel veel lieve groetjes,
Michelle
Hey Alexander en de rest,
Wat een grootste plannen van iedereen zeg!! Ik ga zelf in de eerste periode paleografie doen (tja, dat vind ik dan weer leuk he?), onderzoeksseminar II, en staatsvorming na 1750. In blok twee ga ik white men’s burden erbij volgen (paleografie en onderzoekseminar duren twee blokken). Voor de rest laat ik het nog even open ;).
Ik heb er in ieder geval super veel zin in!! Ik kom veel van jullie waarschijnlijk hier en daar wel weer tegen.
Aan iedereen een fijne zomervakantie! En tot september.
Liefs, Lynn
Hallo!
Ik ga (hoe kan het ook anders;) ) dezelfde vakken volgen als Michelle in Blok 1 en 2. Heb de rest ook al min of meer uitgestippeld.
Blok 1: Cultuur geschiedenis en film + Godsbeelden
Blok 2: Socrates + hindoeisme en boedhisme
Blok 3: Grondslagen + osII
Blok 4: Antieke mythen in literatuur + osII
Blok 1: Buitenland (en anders minor Middeleeuwen)
Blok 2: Buitenland (en anders minor Middeleeuwen)
Blok 3: 2000 jaar Pausschap +osIII
Blok 4: Casus + osIII
Dit tenminste als alles nog mogelijk is, want ze houden nogal van veranderen, haha. Ik hoop naar het buitenland te kunnen gaan voor een semester al wordt je dat zowat onmogelijk gemaakt, veel regelen en veel zelf plannen… maar hoop dat het lukt:) Verder heb ik het afgelopen jaar 7 van de 8 vakken gehaald waar ik heel erg blij mee ben!
Iedereen een hele fijne vakantie, hoop jullie nog eens ergens tegen te komen (al gaat iedereen zo te zien hele andere vakken volgen..) succes voor alle mensen die een andere studie gaan doen en anders tot in september!
Liefs Step
ps. en mochten er verontrustende beelden komen vanuit Ierland in de eerste week september, Michelle en ik gaan daar de boel onveilig maken:P
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Sietz, jammer om te horen dat je stopt met Geschiedenis, veel succes met je nieuwe opleiding. Hidde, ik spreek nog een keer met je af. Tot volgend jaar allemaal.